اتمام بازسازی و مرمت خانه محسنی آراسته کاشان

معاون اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان گفت: این خانه، یکی از خانه‌های تاریخی منحصربه فرد کاشان است. اولین دادگستری در این خانه دایر شده و از سال ١٣۵۴، نخستین دانشگاه نساجی کاشان، هم‌زمان با دانشگاه کاشان فعالیت خود را در این خانه آغاز کرده است.
تصویر اتمام بازسازی و مرمت خانه محسنی آراسته کاشان

به گزارش سایت خبری پرسون،عباس متولی اظهار کرد: خانه محسنی آراسته، در ابتدا متعلق به یکی از تجار معروف کاشان به نام میرزا جلال خان غزنوی بوده که یکی دیگر از تجار به نام طهماسبی آن را خریداری کرده و در سال ١٣٣۴ آقای سید حسن محسنی آراسته رئیس وقت اداره آموزش و پرورش کاشان، مالک این بنا می‌شود.

وی افزود: این خانه، یکی از خانه‌های تاریخی منحصربه فرد کاشان است. اولین دادگستری در این خانه دایر شده و از سال ١٣۵۴، نخستین دانشگاه نساجی کاشان، هم‌زمان با دانشگاه کاشان فعالیت خود را در این خانه آغاز کرده است.

معاون اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان در مورد پیشینه این بنا تصریح کرد: اولین مهد کودک کاشان، حدود سال ١٣۵٨ در این خانه افتتاح می‌شود و پس از آن، طبقه پایین این عمارت در اختیار اداره تحقیقات کویری قرار گرفت و بعد از فعالیت پنج ساله یک دبیرستان غیرانتفاعی، مجتمع آموزشی صنایع غذایی و صنایع دستی و سفره‌خانه سنتی در این بنا دایر شده است.

عملیات مرمت خانه «محسنی آراسته» از آثار دوره قاجار با اعتبار یک میلیارد و 500 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و به صورت مشارکتی پایان یافت.

متولی گفت: این خانه شامل سه‌طبقه همکف، فوقانی و زیرزمین است که اتاق‌های آن، در دو ضلع شمال و غرب بنا شده و دارای پنج ورودی است.

وی افزود: حوضخانه در ضلع غربی خانه واقع شده که قنات آب «میرباقر» از سمت زیارت پنجه شاه توسط آبراه‌ها وارد حوضخانه و پس از عبور از حیاط به خانه‌های مجاور سرازیر می‌شده است. در جبهه شمالی این خانه پنج‌دری زیبایی وجود دارد که سقف آن با تزئینات مقرنس اجرا شده که از نظر معماری درخور توجه است.

معاون اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان، افزود: آواربرداری و سبک‌سازی بام اتاق شاه‌نشین و مقاوم‌سازی سقف‌ آن به وسیله دوغاب و گچ و پالانه، اجرای صندوقه‌سازی، اجرای شیب‌بندی با ملات غوره گل، اجرای دو لایه کاه‌گل حفاظتی روی پشت‌بام اتاق شاه‌نشین و اصلاح ناودان‌ها و مسیر آبروها از جمله اقدام‌های مرمتی این پروژه است.

خانه تاریخی محسنی آراسته کاشان در تاریخ سوم خرداد ۱۳۸۶ به شماره ۱۹۱۶۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع:ایسنا

459356